23.11.2007

"Sześć, góra siedem obrazów"


23.11.2007 start.19.00

"Sześć, góra siedem obrazów". Metafotografie Ani Królikiewicz w Kolonii Artystów w Stoczni Gdańskiej
technika mieszana, 250 / 150 cm lata 2001- 2007
Wolna Pracownia PGR ART – Kolonia Artystów
wstęp wolny / wystawa potrwa do 01.12.2007 [czynne w godzinach 12.00 - 18.00 po uprzedniu kontakcie telefonicznym 505 391 891]

Dźwięki : Trio Murzynek
Anna Królikiewicz ur 1970 , dypolom na gdanskiej ASP, od 2000 roku adiunkt, pracuje w Pracowni Rysunku na wydziale Malarstwa,udzial w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych , laureatka naprawde niewielu nagrod i wyroznien.
Wielkoformatowe, wykonywane przeważnie tuszem i węglem prace portretowe Ani Królikiewicz można określić mianem metafotografii. Nazwa ta wydaje słuszna, zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę, że obok mieszczącego się w tych realizacjach szeregu pytań, odnaleźć można refleksję nad właściwościami fotografii, która jest ich punktem wyjścia.
Seria grafitowo-białych obrazów, której fragmenty po raz pierwszy można będzie obejrzeć w stoczniowej galerii Kolonii Artystów powstaje od około pięciu lat. Prace te formatem i sposobem wykonania przypominają cykl portretów tworzonych w latach 90.; są to podobne kadrowane zbliżenia twarzy, dla których materiałem źródłowym były również fotografie. Ostatnie obrazy w zasadniczy sposób różnią się jednak od wcześniejszych. Tamte, tworzone w oparciu o wykonywane przez autorkę zdjęcia twarzy śniących przyjaciół, wydawały się próbą uchwycenia ich charakterów, fragmentów uczuć, istotnych cech osobowości. Łączyły w sposobie obrazowania w nieco przewrotny sposób elementy współczesnego hiperrealizmu z echami wielkiej klasyki i, jak można sądzić, nie odrzucały pozytywnych odniesień do antycznej koncepcji jedności piękna, dobra i prawdy.
Portrety z prezentowanego obecnie cyklu zaczęły powstawać w okresie częstych podróży artystki na Bliski Wschód (równocześnie z instalacjami, inspirowanymi formami muzułmańskich dywanów), związane są z doświadczeniem częstego "przebywania w strefach tranzytu", są wyrazem stanu niepewności, sytuacji utraty trwałego zakorzenienia, emigracji. Prace te, oparte na przetwarzaniu wybranych wycinków z gazet i filmowych kadrów o mówią o człowieku współczesnym, o jego niepewnej sytuacji egzystencjalnej, o globalnej niestabilności i kulturze nasyconej poczuciem zagrożenia. Są diaboliczne i ekspresyjne zarazem. Na pytanie "kim jesteś przyjacielu?" autorka poszukuje odpowiedzi w twarzach anonimowych postaci, aktorów nasyconych przemocą spektakli.
Tekst: Danuta Godycka



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz