26.10.2006

Wszyscy jestesmy ukraińskimi żydami

21.10.2006 St.art 22.00 wystawa prac Ewy Ciepielewskiej, Kraków wystawa pt. "wszyscy jestesmy

ukraińskimi żydami" / koncert: Sol et Luna, Warszawa
EWA CIEPIELEWSKA
Ur.1960 w Wałbrzychu,
Studia w PWSSP we Wrocławiu, dyplom w 1984. Od momentu powstania w 1980 r we wrocławskiej Grupie
LUXUS. W latach 1991-92 udział w akcjach związanych z krakowskim magazynem "Piątek Wieczorem". W
latach 1995 - 96 w Krakowie z Magdą Mosiewicz w zespole Niebieskie Pantery (Panterras azzurras) -
Lotny Festiwal poza Murami. Od 1997 r. realizacja koncepcji artystycznej projektu VOLANS Współczesna
Sztuka w 1000 sztuk, którego jest współautorką. Przedsięwzięcia zaangażowane społecznie i
ekologicznie
np. roku 2002 akcja "Koń Amore". Matka tójki dzieci: Józefa(25), Heleny(19), Gaji(9). Codziennie
odpowiada sobie na pytanie czy jest jeszcze robotnikiem sztuki i jak to przetrwać z ludzką twarzą?
Artist in residents: Ewa Ciepielewska spędzi w Wolnej Pracowni PGR ART / Kolonia Artystów 2
tygodnie [od 07.10.2006 � 21.10.2006]

Ewa o swoim projekcie który zamierza zrealizować podczas pobytu w PGR ART :
Chcę powiedzieć o tym, że na świecie bogatym w formy, nieskończonym i okrągłym, są ludzie, którzy
zapominają, że nazywamy rzeczy po imieniu po to, żeby sie ze sobą porozumieć, i nazywajac, stawiają
między sobą granice-gdy tymczasem - i taki jest roboczy tytył wystawy-"wszyscy jestesmy ukraińskimi
żydami". Wynika to z prostego faktu że rodzimy się jak nam się uda, a to wśród polaków, a to u
niemców, a w następstwe przynależymy do określonego kręgu kulturowego. Może on być nam bliski,
ukochany,
trafiony! Bywa też, że poznawszy inne, z fascynacją się do nich zwracamy, studiujemy obce zwyczaje,
uczymy się obcych jezyków. Lecz świat bywa opętany ideologicznymi natręctwami, które powracają nie
wiadomo skąd i wywołują w ludziach strach i przemoc. Mimo to, świadomi swoich nieograniczonych
(potencjalnie), możliwości chcemy wybrać sobie własną formę ekspresji, nawet jeśli próba wyrwania
sie z zaklętego kręgu niesie ze sobą groźbę napiętnowania, izolacji, śmierci. Bo takie zmaganie z
zewnętrznym otoczeniem w istocie jest zmaganiem z sobą samym, z własnymi uprzedzeniami, małostkami,
lękami."Jeśli poznasz w swym sercu, co znaczy strach i drżenie, bedziesz zabezpieczony przeciw
terrorowi płynącemu z zewnątrz"(I Ching, heksagram 51, Przebudzenie, Wstrząs)

21go pażdziernika wytstąpi zespół Sol et Luna w składzie Mieczysław Litwiński i Saba Krasoczko.


Sol et Luna
Saba Zuzanna Krasoczko
śpiew, harmonium, flety proste
Mieczysław Eligiusz Litwiński
śpiew, harmonium, skrzypce, cytra smyczkowa, setar
Duet Sol et Luna powstał wiosną 2000 roku i od tej pory wywołuje gorący entuzjazm słuchaczy jak i
wielkie uznanie krytyków. "Nieziemskie i niezwykłe", "przejmujący śpiew", "wniebowzięta publiczność
słuchała wspaniałej muzyki nie z tego świata" (The Warsaw Voice); "znakomicie opracowane utwory
nabierają cech prawdziwych magicznych zaklęć" (Gazeta Wyborcza); "niezwykłe umiejętności wokalne",
"ponadczasowa, niebiańska muzyka [... ] oddychająca echem pradawnego mitu" (Laane Elu); - tak oto
przyjmuje wykonawców entuzjastyczna krytyka.
Duet wykonuje poezję mistyczną wielu różnych epok i kultur, często w językach oryginału, z muzyką
Mieczysława Eligiusza Litwińskiego. Ich natchnioną sztukę słyszano już w Polsce, Niemczech.
Włoszech. Szwajcarii. Estonii, na Litwie a ostatnio w Iranie, gdzie koncertowali zarówno w duecie
jak i z muzykami perskimi.
Niezwykłość duetu Sol et Luna polega na ogromnej wszechstronności obojga wykonawców. Każde z nich
mistrzowsko panuje nad swoim głosem, obdarzonym ogromną i "wirtuozowską skalą" (The New York Times).
Wykonawcy z wielką swobodą i wirtuozerią posługują się instrumentami rodem z wielu różnych kultur i
epok. Swobodnie śpiewają też w wielu językach współczesnych i dawnych (m. in. po polsku, rosyjsku,
litewsku, angielsku, niemiecku, włosku. jak i po persku, hebrajsku, po łacinie i w starożytnej
grece), co sprawia, że ich sztuka znajduje sobie miejsce w wielu kontekstach kulturowych.
Publiczność koncertów zwraca również uwagę na walor niezwykłego zestrojenia, czy stapiania się
głosów dwojga wykonawców. Jest to swoiste "zjednoczenie przeciwieństw": głos męski i głos żeński
dopełniają się nawzajem, tworząc przejmujące wrażenie jednego, "nieziemskiego" głosu o
niewiarygodnej pełni i sile wyrazu.
Duet Sol et Luna występuje zarówno w salach koncertowych, teatrach, jak również w kościołach i
świątyniach, muzeach i galeriach. W Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie przedstawili cykl koncertów
"Orbis Sonans", przedstawiający pieśni i muzykę Litwińskiego. Uświetnili otwarcie wystawy
"Arcydzieła Sztuki Perskiej XVI - XIX w." w Muzeum Narodowym w Warszawie. Występowali też w Muzeum
Opowiadaczy Historii w Konstancinie-Jeziornej. W Iranie koncerty ich gościł Uniwersytet w Isfahanie
oraz Muzeum Sztuki Współczesnej i Biblioteka Cetralna w Isfahanie.
Zespół koncertował podczas licznych festiwali, konferencji oraz sesji naukowych i artystycznych, m.
in. "Estate Ai Fori" organizowanego przez Comune di Roma oraz Museo dei Fori Imperiali na Forum
Trajana w Rzymie (we Włoszech), podczas 1- go Międzynarodowego Festiwalu Tkaniny Artystycznej w
Goerlitz (w Niemczech), podczas konferencji ekumenicznej "Ein Europa ohne Werte - ein wertloses
Europa?" w Jauernick (Niemcy); jak również egiptologicznej sesji "Egipt Faraonów" w Świdnicy, sesji
"Angelus Silesius" w Mikołowie poświęconej poezji i mistyce Anioła Ślązaka, konferencji politologicznej
"Świat po 11 września" w Olsztynie, czy też w ramach V Festiwalu Nauki w Warszawie.

Muzycy związani są również ze środowiskiem teatralnym nurtu alternatywnego: koncertowali na
zaproszenie Ośrodka Praktyk Teatralnych "Gardzienice". Teatru Wiejskiego "Węgajty". gdzie również
współtworzą widowisko "Upiorny Całun" wg "Dziadów" Mickiewicza z muzyką Litwińskiego (reż. Wacław
Sobaszek) oraz przedstawiają spektakl plenerowy "Missa Pagana" do poematu Edwarda Stachury z muzyką
i w reżyserii Litwińskiego. Współpracuą z artystami tańca współczesnego i pantomimy: w Estonii
wykonywali muzykę stworzoną przez Litwińskiego do choreograficznego spektaklu plenerowego Rootlaste having
Lihulas (choreografia Marika Blossfeldt); w Warszawie, podczas II Międzynarodowego Festiwalu Sztuki
Mimu. stworzyli warstwę muzyczną do spektaklu "Ciągłość między Starą Górą a Głęboką Rzeką"
(reżyseria i wykonanie Christopher Yeatman); w Katowicach stworzyli muzykę - i zagrali jako aktorzy
- w spektaklu opartym na XVII w. śląskim poemacie alchemicznym "Officina Ferraria" (we współpracy z
artystą plastykiem Andrzejem Urbanowiczem). Współpracują z nowojorskim teatrem tańca "Pat Cremins/Wyoming",
tworząc muzykę do spektaklu "Aula", wykonaną na żywo podczas przedstawień na Forum Trajana w Rzymie
i w Campo Basso we Włoszech a potem na XVII Modern Dance Festival w Kownie.
Współpracują też z twórcami filmowymi: wykonywali napisaną przez Litwińskiego muzykę do filmów
'Całkiem zwyczajnie' (reż. Barbara Rang i Waldemar Czechowski). "Die verrueckte Theaterscheune"
(reż. Andrzej Klamt, dla telewizji niemieckiej 3Sat) oraz "Zabane farsi. sarmoye-ye iranzamin" (dla
telewizji irańskiej). Uczestniczą w festiwalach muzycznych i teatralnych: m. in "Jazzgot Jaćwingów" - festiwalu nowej
muzyki litewskiej w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (jako trio z puzonistą Skirmantasem
Sasnauskasem), "Didelis Pasaulis" - festiwalu nowej muzyki w Kownie (Litwa), w ramach II
Międzynarodowego Festiwalu Muzyki "Transkrypcje" w Warszawie (wraz z muzykami Januszem Smykiem,
Bogdanem Halickim, tancerką Sophie Cournede oraz performerem Pawłem Dudzińskim). w Międzynarodowym
Festiwalu Teatralnym "Na granicy/Na hranicy" w Cieszynie i Czeskim Cieszynie; w "Drugim Międzynarodowym Festiwalu Bułata Okudżawy 2003" w Krakowie.
Wśród doświadczeń obojga artystów znajduje się również praca nad muzyką średniowiecza i chorałem
gregoriańskim. Wystąpili oni bowiem jako aktorzy i śpiewacy w dramatach liturgicznych IX - XIII w.:
Planctus Mariae, Ludus Paschalis, Ordo Stellae wystawianych przez Scholę Teatru Wiejskiego "Węgajty"
(reż. Wolfgang Niklaus) w wielu katedrach i kościołach Europy (w Polsce, Niemczech, Estonii,
Słowenii, Chorwacji i Włoszech).
Repertuar zespołu obejmuje pieśni Litwińskiego: zarówno samogłoskowe pieśni bez słów, jak też
pieśni do słów poetów mistycznych: Rumiego. Goethego. Angelusa Silesiusa, Novalisa. Balmonta,
Rilkego, a także do tekstów pochodzących z "Papirusu Piastunki Kai". jednej z wersji egipskiej
Księgi Zmarłych. Wykonują tez program muzyki sakralnej wczesnego średniowiecza, a także wciąż
rosnący repertuar perskiej muzyki klasycznej. Równocześnie prowadzą prace nad "rozszerzonymi
technikami śpiewu" (extended vocal techniques), które wykorzystują podczas koncertów muzyki improwizowanej oraz spotkań muzycznych z zakresu muzyki dawnej, współczesnej oraz jazzowej.
Saba Zuzanna Krasoczko - jako solistka Scholi Teatru Wiejskiego "Węgajty" wystąpiła w repertuarze
średniowiecznej muzyki sakralnej w Polsce, we Włoszech. Słowenii, Chorwacji i w Niemczech. W
repertuarze świeckiej muzyki średniowiecza koncertowała w ramach Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w
Sandomierzu. Jako aktorka współpracowała z Teatrem Wiejskim "Węgajty", teatrem "Międzymiastowa",
oraz teatrem "The Cheerful Hamlets". Jest również językoznawcą i tłumaczem.
Mieczysław Eligiusz Litwiński - kompozytor, multiinstrumentalista i śpiewak o "wirtuozowskiej skali
głosu" (The New York Times). Mieszkał i tworzył w Polsce. Stanach Zjednoczonych i na Litwie.
Wykonywał swoją muzykę w wielu krajach wschodniej i zachodniej Europy. Kanadzie i Stanach
Zjednoczonych (m. in. w Carnegie Hall). Pisze pieśni, muzykę kameralną, baletową i teatralną.
Wielokrotnie nagradzany (Bessie Award 1989, "Kompozytor Roku" w ankiecie słuchaczy American Public
Radio 1986). Śpiewał solo i w chórach - m. in. Novi Singers, The Harmonic Choir. Prowadził własny zespół Litwinski
Ensemble & Choir. Wykładał w New York Open Center, The New School, New York University. w
Uniwersytecie Księcia Witolda w Kownie. Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat prowadzi warsztaty
głosu i oddechu za granicą i w Polsce, gdzie współpracował m. in. z teatrami: Kana, Wierszalin,
Gardzienice. Węgajty. Montownia. Zrealizował spektakl plenerowy "Missa Pagana".
Oboje artystów prowadzi warsztaty technik wokalnych, udziela konsultacji w zakresie śpiewu, oddechu
i ruchu.
soletluna@wp. pl
ul. Finlandzka 8/2a
03-903 Warszawa
(022) 617 63 63
0 513 98 93 98

http: //soletluna. w. interia. pl
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz