23.07.2011

Closed Show 07

CLOSED SHOW 07
Krzysztof Topolski aka Arszyn - "The Vancouver Soundscape" (wstęp do ekologii akustycznej) 

The Vancouver Soundscape




Wykład/Prezentacja 

Wstęp na zaproszenia. 
Zaproszenia do obioru w Kolonii Artystów od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00 18.00 
Spotkanie realizowane w ramach projektu Closed Show.

Zapraszam do wysłuchanie nagrań zrealizowanych przez grupę badawczą " The World Soundscape Project". Grupa powstała pod koniec lat 60-tych z inicjatywy kompozytora R.Murraya Shafera na Simon Fraser University w Vancouver. Utwory, które przedstawię zrealizowane zostały w latach 1973 oraz 1996 oraz opublikowane jako "The Vancouver Soundscape 1973" oraz "Soundscape Vancouver 1996" i stanowią zbiór nagrań terenowych i kompozycji krajobrazu dźwiękowego oraz tzw. soundmarks, które można również wpisać w szerokie pole realizacji z kręgu muzyki elektroakustycznej czy konkretnej. Moja prezentacja stanowić będzie wybór nagrań pochodzący z dwupłytowego albumy wydanego prze oficynę Cambrige Street Records prowadzoną przez członka grupy "WSP" kompozytora Barry'ego Truax'a. Realizacje z roku 1973 zostały tu dopełnione utworami nagranymi podczas projektu zorganizowanego w roku 1996 ale już w innym rozszerzonym składzie osobowym zaproszonych artystów. Trzeba wspomnieć iż autorzy powyższych utworów są pionierami i kontynuatorami ciągle rozwijającego się nurtu określanego mianem Ekologii Akustycznej lub Soundscape. Promocją tego ruchu oraz twórczości dźwiękowej artystów związanych z ideą ekologii akustycznej zajmuje się wiele lokalnych organizacji na całym świecie skupionych w World Forum for Acoustic Ecology.

Jaki pisze Maksymilian Kapelański w swoim tekście "Mała historia ekologii akustycznej (1967-2005)" opisującym początki oraz rozwój nurtu i grupy badawczej World Soundscape Project :

Wśród zadań podjętych w ramach projektu, Barry Truax wymienił nagrania plenerowe, analizę środowisk dźwiękowych oraz opracowanie materiałów pedagogicznych. W szczegółowym harmonogramie zajęć grupy znalazły się takie punkty, jak: badanie mitycznego, symbolicznego i funkcjonalnego wymiaru dźwięku, archeologia, archiwistyka i ochrona zanikających dźwięków, kulturowe badania porównawcze pejzaży dźwiękowych, tworzenie i rozpowszechnianie pejzaży w formie nagrań audiowizualnych, budowanie bazy informacyjnej dotyczącej wzornictwa akustycznego i zanieczyszczenia środowiska dźwiękowego. Członkami grupy u początków jej powstania, obok Schafera, byli: kompozytor i poeta Peter Huse (znawca architektury i literatury), Howard Broomfield (socjolog, teoretyk nauki o komunikacji i mediach) oraz kompozytor Bruce Davis. W roku 1973 do grupy dołączył Barry Truax (autor muzyki komputerowej i elektroakustycznej, teoretyk komunikacji akustycznej), a wkrótce po nim Hildegard Westerkamp - twórczyni muzyki elektroakustycznej.

szczegółowe informacje na stronie wydawcy:
http://www.sfu.ca/~truax/vanscape.html

strona internetowa World Forum for Acoustic Ecology:
http://wfae.proscenia.net/ 
www.arszyn.com 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz